Webteksten en SEO-copywriting

 

Bij het schrijven van een webtekst komen een aantal factoren om de hoek kijken. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: begrijpelijkheid en toegankelijkheid staat voorop. Ook vindbaarheid is belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat je website goed scoort?

Wat is je doel?

Bedenk van te voren wat het doel is van je webpagina. Wil je informeren? Iets verkopen? Of is je doel dat mensen hun NAW-gegevens achterlaten? Houd er rekening mee dat de aandachtsspanne van websitebezoekers kort is. Tegenstrijdige informatie en afleiding zorgt voor verwarring. Richt je daarom op één doel per pagina en zorg voor een logisch pad naar dat doel.

Publieksgerichte teksten en overheid

Zeker wanneer het gaat om overheidsteksten gericht op een breed publiek is toegankelijkheid belangrijk. Houd hierbij in gedachte dat ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking een functiebeperking heeft die ook hun internetbezoek beïnvloedt (bron: DigiToegankelijk.nl). Zorg er dus voor dat teksten zijn geschreven op B1-niveau, (animatie)films ondertiteld zijn, de afbeeldingen een ‘alt-tekst’ hebben en voeg een voorleesfunctie toe aan je webpagina. Ook is het fijn als formulieren helder zijn opgebouwd, een treffende naam hebben en  zonder muis te doorlopen zijn.

SEO: zoekwoorden efficiënt gebruiken

SEO staat voor Search Engine Optimalization. Vrij vertaald in het Nederlands betekent dit dat je webpagina optimaal is opgebouwd wat betreft content, techniek en autoriteit. Hoe het werkt? Onder andere door efficiënt gebruik te maken van zoekwoorden. Hiervoor gebruik ik Google Adwords Keywordplanner.

 

Ja,      

ik wil meer weten!

 

Concurrentieanalyse

Om te bepalen welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken, begin ik met het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Wordt er op een bepaald zoekwoord 1000 x gezocht? Dan kan dit betekenen dat de concurrentie op dit zoekwoord groot is, waardoor het lastig is om hiermee hoog te ranken in Google. Strategisch gezien is het dan beter om te kiezen voor een ander zoekwoord met minder concurrentie.

Online analyse

Ik kijk gelijk ook even naar het verdere functioneren van je website. Zo check ik bijvoorbeeld of er dode links op je website staan (zonde!). Ook kijk ik of je website goed wordt geïndexeerd door Google, bijvoorbeeld door middel van een xml-sitemap. 

Op zoek naar een goede SEO-copywriter of online marketeer? Neem contact met mij op! 

Persbericht

Vestig de aandacht op je
met een persbericht.

Strategie

Advies nodig bij het uitstippelen van je koers?

Storytelling

Breng je product of dienst tot leven. Laat zien wie je bent. 

 Keertje kennismaken?

 06 28279928    

 

© Karin Andringa
 Communicatiespecialist en webdesigner  |  Wolddijk 102, Groningen
Algemene voorwaarden  |  Privacyverklaring