Webteksten en SEO-copywriting

 

Bij het schrijven van een SEO-webtekst komen een aantal factoren om de hoek kijken. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: goede vindbaarheid in Google, Bing en Yahoo staat voorop. Het credo luidt dat de beste plek om een lijk te verbergen op de tweede pagina van Google is. Hoe zorg je er dus voor dat je goed website goed scoort?

Conversie verhogen

Bedenk van te voren wat het doel is van je webpagina. Wil je informeren? Iets verkopen? Of is je doel dat mensen hun NAW-gegevens achterlaten? Houd er rekening mee dat de aandachtspanne van websitebezoekers kort is. Tegenstrijdige informatie en afleiding zorgt voor verwarring. Focus je daarom op één doel tegelijk en zorg voor een logisch pad naar dat doel. Hiermee verhoog je je conversie.

SEO: zoekwoorden efficiënt gebruiken

SEO staat voor Search Engine Optimalization. Vrij vertaald in het Nederlands betekent dit dat je webpagina optimaal is opgebouwd wat betreft content, techniek en autoriteit. Er is tijdens het (schrijf)proces rekening gehouden met de algoritmes van Google, Bing en Yahoo. Hoe het werkt? Onder andere door efficiënt gebruik te maken van zoekwoorden. Hiervoor gebruik ik Google Adwords Keywordplanner. Om zoekmachines direct een duidelijk beeld te geven van wat er op jouw webpagina te zien en te doen is, plaats ik de belangrijkste zoekwoorden (aan het begin van) de eerste inleidende zin. Andere strategische plekken om zoekwoorden te plaatsen zijn titels, links, alt-teksten van je afbeeldingen, de title-tags en de meta-description. Dit ontvang je standaard bij de oplevering van je webteksten.

Ja,      

ik wil meer weten!

 

Concurrentieanalyse

Om te bepalen welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken, begin ik met het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Wordt er op een bepaald zoekwoord 1000 x gezocht? Dan kan dit betekenen dat de concurrentie op dit zoekwoord groot is, waardoor het lastig is om hiermee hoog te ranken in Google. Strategisch gezien is het dan beter om te kiezen voor een ander zoekwoord met minder concurrentie.

Online analyse

En omdat ik naast tekstschrijver ook online marketeer ben, kijk ik gelijk ook even naar het verdere functioneren van je website. Zo check ik bijvoorbeeld of er dode links op je website staan (zonde!) en kijk ik of je website goed wordt geïndexeerd door Google.

Op zoek naar een goede SEO-copywriter of online marketeer? Neem contact met mij op! Ik werk als SEO tekstschrijver vanuit Groningen, maar ook voor opdrachten in Friesland, Drenthe en de rest van Nederland loop ik warm.

Blog

Heb je wat te vertellen?
Laat van je horen.

Strategie

Advies nodig bij het uitstippelen van je koers?

Webteksten

Een SEO-tekst nodig?
Ik schrijf hem voor je.

Interview

Met dictafoon, schrijfblok en pen ben ik één en al oor.

Persbericht

Vestig de aandacht op je
met een persbericht.

Redigeren

Ga voor foutloos!
Tekst zelfde dag retour.

 Keertje kennismaken?

 06 28279928    

 

© Karin Andringa
(Online) communicatiespecialist en webdesigner  |  Wolddijk 102, Groningen
Algemene voorwaarden  |  Privacyverklaring